Monday 18 March 2019

重读几篇过去写的部落格

那天才说近期内不会去翻看之前所写过的东西,没想到今天就被迫读了一遍。怎么说是被迫呢?我在检查有没有留言时发现一大段阿拉伯字的留言。经过谷歌翻译之后,原来是一则污水管理的广告。

我很好奇他们怎么会在上个月底在前年的帖子留言。我就这样重读了我那篇《回顾2017》。过后,我便察看我的写作记录。看来我去年打破了我连续四年都超过52篇(也就是一个星期一篇)的记录,只写了33篇。我想除了我大部分时间都在国外旅行,还有一个原因就是在新山没有宽频网络,我便懒得写了。

再来,我“手痒痒”地去点击几年前的其中几篇,大略看了一下。其实我也只能大略地看。为什么呢?因为用今时今日的思维去读过去那个幼稚的我所写的,可谓“惨不忍睹”。我一边读一边大叫了很多声。天哪,我怎么写得出那么多无聊幼稚的东西。现在的我正略带鄙视的眼光看着过去的我。我终于明白当年为什么会频频遭受冷言冷语和白眼了。或许现在我还带有那点个性,被“炸”的次数应该少了吧?我在这里感谢大家当年对我所谓的幽默的支持。有几篇大家都在留言处热烈地讨论着。我不禁对老师感到佩服,在那个时候还配合并搭理我。我当时还把老师的名字开玩笑呢。

此外,和近几年的文章相比,过去的文章还有一点显得突出。虽然文法不拘,但却显得很活泼。还记得当时有朋友说过看了我的部落格会很开心。可见那时的我是非常快活的。上了大学之后,我发现我的写作手法比较注重文笔,不会再如过去那么口语化。可惜的是,文章也变得比较阴沉。我想这是我遭受那次重大打击之后所留下的后遗症吧?还是这是成长的象征?又或许是老师时而会把我的部落格介绍给学生,使得我更注意遣词用字?当我渐渐成熟起来,也比较认真了。也许在现实生活中我还存有幽默感,却不再显现在我的部落格里了。也可能,长大后的烦恼重担,使得“欢乐指数”不足以扩散至文章里。

不管是什么因素,我感谢当年的我把事情都记下。这样不仅可以保留历史,也可以间接地从文笔中体会到我当时的心智。我写部落格的起因,算是达成了。我也该接受这就是自己,这就是成长的轨迹。

4 comments:

♥ Neri said...

love reading my previous blog posts too - i mean at the end of the day it's sort of a platform where you get to review your personal growth and like you said how your thoughts have matured throughout the years. hehehe so much nostalgic feelings eh. dont forget i still read your blogs (sometimes as a silent reader hehe)

Dë~3MusketEErz said...

Thank you Neri! You have been a faithful reader! I know you are always there, that's what motivating me to keep on updating as well. It is especially important for us to keep each other updated in this way because we only meet once a year!

Are you still blogging? Your recent posts didn't show up on my feed for a long time already. Upon clicking your link, I found out I need permission. Haha.

I shall follow up on your thrilling experience in paediatrics!

Huiyuan Koay said...

Hahaha I have the same feelings too! Btw I remember you said that you will published all your blog posts into a book XD

Dë~3MusketEErz said...

Hahaha. That's good. Let us keep documenting our lives and see how far we have grown! Thanks for your constant support too!